ANALISIS SWOC 2016-2020
SAM SUNGAI HAJI DORANI
BIDANG : PANITIA BAHASA ARAB
|
(S)KEKUATAN:
S1- Seramai 3 orang guru berkemahiran
mengajar dan 2 orang daripadanya adalah pemeriksa kertas peperiksaan
awam(SPM).
S2- Sokongan pihak pentadbir sekolah.
S3- 70% kemudahan asas ada di sekolah.
S4- Guru-guru mempunyai budaya kerja
positif, semangat kerja berpasukan serta memberi komiten yang tinggi.
S5- Pelajar terpilih dan berpotensi tinggi
dalam pelbagai aspek.
S6- Sekolah satu sesi memberi peluang
pelaksanaan aktiviti.
S7- Peningkatan berterusan dalam bidang
akademik dan kokurikulum
|
(W)KELEMAHAN:
W1-Kemudahan ICT yang tidak mencukupi.
W2-Murid kurang fasih dalam pelbagai aspek
Bahasa Arab (tatabahasa/penulisan).
W3-Guru tidak dapat menumpu sepenuhnya norma
utama kerana terlalu banyak aktiviti.
W4- Murid kurang bermotivasi untuk belajar.
W5- Suasana/iklim sekolah di tahap
sederhana.
W6- Pengetahuan teknik menjawab yang
berubah-ubah
|
||||||
(O)PELUANG:
O1- Peruntukan PCG diterima.
O2- Sokongan kewangan daripada PIBG
O3- Kemudahan dewan dan apd untuk
melaksanakan aktiviti.
O5- Sokongan daripada pihak sekolah dan
penjaga
|
Strategi SO
1.
Meningkatkan pencapaian Bahasa Arab dengan
kerjasama antara guru dan ibu bapa.
2.
Meningkatkan penggunaan ICT dan iklim
sekolah dengan sokongan PIBG
|
Strategi WO
3. Meningkatkan kemahiran guru teknik
menjawab
sebenar melalui kursus
4. Meningkatkan kemenjadian murid
dalam pelbagai aspek (amali/praktikal melalui pertandingan)
5. Meningkatkan keceriaan sekolah.
|
||||||
(C)CABARAN:
C1-
Terdapat murid dan ibubapa yang masih kurang komitmen tentang
pembelajaran
C2-
Murid lemah dalam penghafalan tatabahasa dan pembendaharaan kata
(Malas membaca)
C3-
Pengaruh media cetak,elektronik serta
pengaruh persekitaran.
C4-
Pelajar masih terlibat aktiviti kokurikulum walaupun pep.
sudah hampir
C5-
Guru terbeban dengan tugas perkeranian
dan pengurusan luar.
|
Strategi
SC
6. Memastikan PdP dijalankan dengan berkesan
(Lesson Study) melalui perkongsian kemahiran dan pengalaman dalam kalangan
guru
7. Mempelbagaikan teknik pengajaran di
kalangan guru
|
Strategi WC
8. Klinik Bahasa Arab dan kelas intensif
8. Minggu Bahasa Arab dan Teknik Menjawab
Soalan
|
sPeCt Bidang
Panitia Bahasa Arab Tahun 2016
Isu / Cabaran Dalam Penambahbaikan Sekolah (Susun
Ikut Jurang Terbesar)
|
Alat Semakan Program
Sekolah
|
Program Kecemerlangan Sekolah Yang Dilaksanakan
(Berdasarkan Isu / Cabaran)
|
|||
Eliminate
(Hapuskan)
|
Raise
(Tambah)
|
||||
1.
|
Murid masih lemah dalam menguasai kemahiran
mengingat perkataan Bahasa Arab
|
|
|
1.
|
Minggu Taklimat Format SPM &
PT3
|
2.
|
Murid masih kurang menguasai nahu dan kurang
perbendaharaan kata Bahasa Arab
|
|
2.
|
Program Man Jada Wa
Jadda
|
|
3.
|
Kurang latihan dan latih tubi
|
|
|
3.
|
Kelas
Intensif Murajaah Thaniah T3, T4 &
T5
|
4.
|
Kurang penyertaan daripada murid untuk
program
|
|
|
4.
|
Seminar Teknik
Menjawab Soalan BA PT3
|
5.
|
Murid belum menguasai cara menjawab soalan
K1
|
Reduce
(Kurangkan)
|
Create
(Wujudkan)
|
5.
|
Bengkel Penulisan
Karangan PT3 & SPM
|
6.
|
Murid belum menguasai kemahiran arahan
soalan K1 dan K2
|
6.
|
Seminar Teknik
Menjawab Soalan BA SPM
|
||
7.
|
Murid kurang bermotivasi yang tinggi
|
|
7.
|
Kelas Khas
SPM - streaming (Pengukuhan/ Peningkatan/ Pemulihan)
|
|
8.
|
Guru masih belum menguasai sepenuhnya kemahiran pedagogi
|
8.
|
Gerak Gempur Sifar Rasib
|
||
|
Sustain (Kekalkan)
|
9.
|
Kursus
Dalaman Guru
|
||
|
|
|
9
|
|
![Description: D:\MyData\Documents\Bluetooth\Inbox\IMG-20131106-WA0002.jpg](file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.jpg)
![]() |
Ketua
|
PENOLONG KANAN PENTADBIRAN
|
Nama Projek
|
PROGRAM AKADEMIK
|
Tahun
|
|||||||||||||||||||
2016
|
||||||||||||||||||||||||
Objektif
Program
|
Meningkatkan
Pencapaian Bahasa Arab dalam PT3 dan
SPM
|
|||||||||||||||||||||||
Matlamat
|
Tugasan Utama
|
Status/pencapaian projek
|
Tanggungjawab
|
|||||||||||||||||||||
O
|
O
|
O
|
|
1
|
Minggu Taklimat Format SPM & PT3
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A
|
|
|
|
|
||
0
|
O
|
0
|
|
2
|
Program Man Jada Wa Jada
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
B
|
|
|
|
||
O
|
O
|
O
|
|
3
|
Kelas Intensif Murajaah
Thaniah T3, T4 & T5
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C
|
|
|
||
O
|
O
|
O
|
|
4
|
Seminar Teknik Menjawab Soalan BA PT3
|
|
0
|
|
|
0
|
|
|
0
|
|
0
|
|
|
|
|
C
|
|
|
||
O
|
O
|
O
|
|
5
|
Bengkel Penulisan Karangan PT3 & SPM
|
|
|
|
0
|
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
C
|
|
|
||
O
|
O
|
O
|
|
6
|
Seminar Teknik Menjawab Soalan BA SPM
|
|
|
|
|
0
|
|
|
0
|
|
|
0
|
|
A
|
|
|
|
|
||
O
|
O
|
O
|
|
7
|
Kelas Khas SPM - streaming
(Pengukuhan/ Peningkatan/ Pemulihan)
|
|
|
|
|
|
|
0
|
|
|
0
|
|
|
|
B
|
|
|
|
||
O
|
O
|
O
|
|
8
|
Gerak
Gempur Sifar Rasib
|
|
|
|
|
|
|
0
|
|
|
0
|
|
|
A
|
B
|
C
|
|
|
||
O
|
O
|
O
|
|
9
|
Kursus Dalaman Guru
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A
|
B
|
C
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Meningkatkan
GPMP dalam PT3 dan SPM
|
Meningkatkan
peratus kelulusan dalam PT3
|
Meningkatkan
peratus murid mendapat semua A
|
|
Tugasan Utama (Nama Program/Aktiviti)
Tarikh
Sasaran
Matlamat
Kos
Objektif Khusus & Harapan
|
Januari
|
Februari
|
Mac
|
April
|
Mei
|
Jun
|
Julai
|
Ogos
|
September
|
Oktober
|
November
|
Disember
|
BAHAR
(A)
|
HALIM
(B)
|
KARTINI (C)
|
(D)
|
|
|||
Bil
|
Program/Aktiviti
|
Kos
|
catatan
|
|||||||||||||||||||||
1
|
Bengkel
Teknik Menjawab
|
600.00
|
PCG
|
|||||||||||||||||||||
2
|
Program
Man Jadda Wa Jada
|
-
|
PIBG
|
|||||||||||||||||||||
3
|
Program
Motivasi Kecemerlangan
|
12000.00
|
PIBG
|
|||||||||||||||||||||
4
|
Hari
Anugerah Kecemerlangan
|
1000.00
|
PCG,
IPA dan PIBG
|
|||||||||||||||||||||
5
|
Mukhaiyyam
Lughawi
|
500.00
|
PCG,
PIBG dan IPA
|
|||||||||||||||||||||
6
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
1
|
Program jalinan dan
jaringan pelbagai pihak serta pengiktirafan dan insentif daripada PIBG
|
|||||||||||||||||||||||
2
|
Memperkasakan
pelaksanaan program peningkatan prestasi akademik
|
|||||||||||||||||||||||
3
|
Melaksanakan
program pelajar asrama dengan kerjasama ibubapa
|
|||||||||||||||||||||||
4
|
Memperkasakan
program kerohanian dan motivasi
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
5
|
Meningkatkan
penglibatan ibubapa dalam program akademik
|
|||||||||||||||||||
![](file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image006.jpg)
![Description: D:\MyData\Documents\Bluetooth\Inbox\IMG-20131106-WA0002.jpg](file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image008.jpg)
PELAN
STRATEGIK UNIT AKADEMIK
SAM
SG HAJI DORANI, SG BESAR
TAHUN 2016-2020
NKRA
|
Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti
& Berkemampuan
|
JADUAL 1
|
||||||||||||
SUB-NKRA
|
Prasekolah, LINUS, Sekolah Berprestasi
Tinggi & Tawaran Baru
|
JPS/SJK-PS01
|
||||||||||||
Bidang Keutamaan PPPM
|
Kurikulum dan Pentaksiran
|
|||||||||||||
KPI Pengarah/PPD/Sekolah
|
Meningkatkan prestasi pencapaian akademik
dalam PT3 dan SPM
|
|||||||||||||
Sektor/Sekolah
|
SAM SG HAJI DORANI, SG BESAR
|
|||||||||||||
Bidang/Unit
|
Kurikulum
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
TERAS STRATEGIK
|
ISU-SU
STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PELAN TINDAKAN
|
KPI
|
SASARAN
|
|||||||||
TOV
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|||||||||
(Berdasarkan 4 teras strategik)
|
(Huraian isu/masalah tentang BK atau fungsi organisasi)
|
(Berdasarkan 11 anjakan PPM atau fungsi organisasi/SWOC
|
(Berdasarkan 25à10 inisiatif atau pelan
tindakan di JPN/PPD)
|
(Pernyataan indicator yang boleh diukur)
|
|
|
|
|
|
|
||||
Meningkatkan
Pembelajaran Murid
|
Pencapaian
pelajar dalam peperiksaan awam PT3 belum mencapai tahap cemerlang
|
1. Program jalinan dan jaringan pelbagai pihak
serta pengiktirafan dan insentif daripada PIBG.
2.Memperkasakan
pelaksanaan program peningkatan prestasi akademik.
3.Melaksanakan
program khas pelajar asrama dengan kerjasama ibubapa.
4.Memperkasakan
program kerohanian dan motivasi
5. Meningkatkan penglibatan ibubapa dalam
program akademik
|
Meningkatkan pencapaian akademik dalam
peperiksaan awam PT3
|
Peningkatkan Peratus GPS PT3
|
2.09
|
2.03
|
1.97
|
1.91
|
1.85
|
1.79
|
||||
Peningkatan
Peratus Lulus PT3
|
87
|
90
|
93
|
97
|
100
|
100
|
||||||||
Peningkatan
Peratus Straight A’s
|
0.01
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||||||
![](file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image006.jpg)
![Description: D:\MyData\Documents\Bluetooth\Inbox\IMG-20131106-WA0002.jpg](file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image008.jpg)
PELAN STRATEGIK UNIT KURIKULUM
SAM SG HAJI DORANI, SG BESAR
TAHUN 2016-2020
NKRA
|
Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti
& Berkemampuan
|
JADUAL 1
|
||||||||||||
SUB-NKRA
|
Prasekolah, LINUS, Sekolah Berprestasi
Tinggi & Tawaran Baru
|
JPS/SJK-PS01
|
||||||||||||
Bidang Keutamaan PPPM
|
Kurikulum dan Pentaksiran
|
|||||||||||||
KPI Pengarah/PPD/Sekolah
|
Meningkatkan prestasi pencapaian akademik
dalam PT3 dan SPM
|
|||||||||||||
Sektor/Sekolah
|
SAM SG HAJI DORANI
|
|||||||||||||
Bidang/Unit
|
PANITIA BAHASA ARAB
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
TERAS STRATEGIK
|
ISU-SU
STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PELAN TINDAKAN
|
KPI
|
SASARAN
|
|||||||||
TOV
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|||||||||
(Berdasarkan 4 teras strategik)
|
(Huraian isu/masalah tentang BK atau fungsi organisasi)
|
(Berdasarkan 11 anjakan PPM atau fungsi organisasi/SWOC
|
(Berdasarkan 25à10 inisiatif atau pelan
tindakan di JPN/PPD)
|
(Pernyataan indicator yang boleh diukur)
|
|
|
|
|
|
|
||||
Meningkatkan
Pembelajaran Murid
|
Pencapaian
pelajar dalam peperiksaan awam SPM belum mencapai tahap cemerlang
|
1. Program jalinan dan jaringan pelbagai pihak
serta pengiktirafan dan insentif daripada PIBG.
2.Memperkasakan
pelaksanaan program peningkatan prestasi akademik.
3.Melaksanakan
program khas pelajar asrama dengan kerjasama ibubapa.
4.Memperkasakan
program kerohanian dan motivasi
5. Meningkatkan penglibatan ibubapa dalam
program akademik
|
Meningkatkan pencapaian akademik dalam
peperiksaan awam SPM
|
Peningkatkan Peratus GPS SPM
|
4.32
|
4.10
|
3.98
|
3.86
|
3.74
|
3.63
|
||||
Peningkatan
Peratus Lulus SPM
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
||||||||
Peningkatan
Peratus Straight A’s
|
0.01
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||||||
![](file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image006.jpg)
![Description: D:\MyData\Documents\Bluetooth\Inbox\IMG-20131106-WA0002.jpg](file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image010.jpg)
PELAN
TAKTIKAL
SEKOLAH AGAMA MENENGAH SG
HAJI DORANI, SG BESAR
TAHUN 2016
NKRA
|
Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti & Berkemampuan
|
JADUAL 2
|
SUB-NKRA
|
Prasekolah, LINUS, Sekolah Berprestasi Tinggi & Tawaran Baru
|
JPS/SJK-PS02
|
Bidang Keutamaan PPPM
|
Kurikulum
dan Pentaksiran
|
|
KPI Pengarah/PPD/Sekolah
|
Meningkatkan
prestasi akademik dalam PT3 dan SPM
|
|
Sekolah
|
SAM
SG HAJI DORANI
|
|
Bidang/Unit
|
Kurikulum
|
|
Strategi
|
Meningkatkan
prestasi sekolah melalui jalinan dan jaringan pelbagai pihak serta melalui
pengiktirafan dan insentif PIBG
|
BIL
|
PROGRAM /PROJEK
|
OBJEKTIF
|
T/JAWAB
|
TARIKH / TEMPOH
|
KOS/
SUMBER
|
KPI
|
TOV
|
SASARAN
|
1.
|
Bengkel Teknik Menjawab
|
Memberi bimbingan kepada murid teknik sebenar menjawab soalan peperiksaan
|
Pentadbir
Sekolah
Semua Guru
M/pelajaran
|
April – Nov
|
RM 600
PIBG
|
Jumlah minggu yang dapat dijalankan
|
16
|
20
|
2.
|
Program Man Jadda Wa Jada
|
Memberikan latih tubi sebagai ransangan untuk
menjawab soalan
|
Pentadbir Sekolah
Penyelaras Tingkatan
Guru M/pelajaran
|
Feb - Okt
|
-
PIBG
|
Bilangan hari dakam seminggu yang dapat dijalankan
|
30
|
45
|
![](file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image006.jpg)
![Description: D:\MyData\Documents\Bluetooth\Inbox\IMG-20131106-WA0002.jpg](file:///C:\DOCUME~1\user\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image010.jpg)
PELAN TAKTIKAL
SEKOLAH AGAMA MENENGAH SG
HAJI DORANI, SG BESAR
TAHUN 2016
NKRA
|
Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti & Berkemampuan
|
JADUAL 2
|
SUB-NKRA
|
Prasekolah, LINUS, Sekolah Berprestasi Tinggi & Tawaran Baru
|
JPS/SJK-PS02
|
Bidang Keutamaan PPPM
|
Kurikulum
dan Pentaksiran
|
|
KPI Pengarah/PPD/Sekolah
|
Meningkatkan
prestasi akademik dalam PT3 dan SPM
|
|
Sekolah
|
SAM
SG HAJI DORANI, SG BESAR
|
|
Bidang/Unit
|
Kurikulum
|
|
Strategi
|
Meningkatkan
prestasi sekolah melalui jalinan dan jaringan pelbagai pihak serta melalui
pengiktirafan dan insentif PIBG
|
BIL
|
PROGRAM /PROJEK
|
OBJEKTIF
|
T/JAWAB
|
TARIKH / TEMPOH
|
KOS/
SUMBER
|
KPI
|
TOV
|
SASARAN
|
3..
|
Program Motivasi Kecemerlangan
|
Meningkatkan motivasi semua murid untuk bersungguh
mencapai kecemerlangan pelajar
|
Pentadbir Sekolah
Semua penyelaras tingkatan
Guru Kelas
|
2 kali setahun
|
RM 12000
PIBG
IPA
|
Peratus bilangan murid yang cemerlang dalam PPT
dan Percubaan
|
5
|
10
|
4.
|
Hari Anugerah Kecemerlangan
|
Mengiktiraf kecemerlangan murid dalam peperiksaan
awam
|
Pentadbir Sekolah
JK pelaksana HAC 2016
|
April/Mei
|
RM 1000
|
Peratus bilangan
murid yang cemerlang 7A ke atas
|
5
|
10
|
5.
|
Mukhaiyyam Lughawi
|
Memberikan teknik menjawab soalan peperiksaan sebenar
kepada murid
|
Pentadbir Sekolah
JK Pakej Kecemerlangan
Semua Panitia
Guru M/pelajaran
|
3-4 hari
Mei - Okt
|
RM500
PCG
KAA
PIBG
|
Peratus kehadiran murid
|
95
|
100
|
No comments:
Post a Comment