MAKLUMAT/المعلومات

A- PENATARAN FORMAT BARU
PEPERIKSAAN BA K1, K2 DAN K3


PEMBENTANGAN FORMAT KERTAS PEPERIKSAAN
BAHASA ARAB SPM K1 & K2 MULAI 2012

BERTEMPAT : HOTEK GRAND CONTINENTAL, KL
12 OKT 2011

1 1- KANDUNGAN ITEM/SOALAN KERTAS 1 BA 2012

KONTEKS
BIL ITEM/SOALAN
PERBENDAHARAAN
6
NAHU
11
SARF
11
BALAGHAH
12
JUMLAH
40 ITEM/SOALAN

2  2- INSTRUMEN KERTAS 1 & 2

PERKARA
KERTAS 1
KERTAS 2
KERTAS 3
JENIS INSTRUMEN
UJIAN OBJEKTIF
SUBJEKTIF
UJIAN LISAN
JENIS ITEM
ITEM OBJEKTIF BERI JAWAPAN
ITEM SUBJEKTIF : respon terbuka dan terhad
respon terbuka dan terhad
BIL. SOALAN
40
Soalan 1 (30m):
- 5 soalan, pilih 1 sahaja
- 1 soalan bentuk hikam
- Soalan dan bentuk karangan berdasarkan tajuk di dlm buku teks
                          
Soalan 2 (30m) :
3 soalan yg wajib dijawab iaitu :
i- kefahaman  ditambahkan 1 soalan berbentuk balaghah dari 6 kpd 7 soalan (21m)
ii- menulis karangan pendek (30 pp) berdasarkan situasi tertentu (5m)
iii- mensyarahkan/pengajaran dari petikan hikam (4m)

Soalan 3 & 4 (40m)
-pilih satu soalan sahaja

bentuk soalan 3
i- membina ungkapan berdasarkan situasi yang diberikan ( 5 soalan = 10m)
ii-membina ayat berdasarkan arahan (5 soalan = 10m)
iii- soalan berkaitan dengan sarf cnth : wazan, masdar dll (5 soalan = 10m)
iv- soalan balaghah (5 soalan =10m)

bentuk soalan 4
i- membina ayat berdasarkan rangkaikata (5 soalan =10m)
ii- tukar ayat kepada keadaan tertentu berdasarkan arahan ( خاطب/حول إلى...) )5 soalan=10m)
iii-sarf (sda): ism fail, maf’ul dll (5 soalan=10m)
iv- balaghah ( 5soalan=10m)
BAHAGIAN A :
Bacaan teks dan kefahaman (20m)

BAHAGIAN B :
Perbualan terhad (10m)

BAHAGIAN C :
Perbualan terbuka (20m)


JUM. MARKAH
80m
100m
50 m
CARA  RESPON
TULIS PADA KERTAS SOALAN
DITULIS PADA KERTAS JAWAPAN
Lisan
TEMPOH MASA
1 JAM 15 MINIT
2 JAM 30 MINIT
20 MINIT
KONSTRUK DIUJI
PENGETAHUAN, KEM APLIKASI, ANALISIS
KEM. MEMBACA, MENULIS, APLIKASI, ANALISIS
KEM. MEMBACA, LISAN, MENDENGAR
PEMARKAHAN
OBJEKTIF BERGRED
HOLISTIK(MENYELURUH), ANALITIK ( )
HOLISTIK(MENYELURUH)
ARAS KESUKARAN
5R, 3S, 2T
5R, 3S, 2T
5R, 3S, 2T

3-      KONTEKS ITEM KERTAS 1
i-                    Mencakupi tajuk yg terkandung di dalam sukatan pelajaran ting 4 dan 5.
ii-                   Soalan mufradat masih sama : 6 soalan sahaja
iii-                 Nahu dikurang dari soalan 7 – 19 kepada 7-17 sahaja ( kurang 2) : 11 soalan
iv-                 Sarf tidak dikurangkan dari soalan 20-30 kepada 18-28 : 11 soalan
v-                  Balaghah ditambah 2 soalan dari 31-40 kepada 29-40 : 12 soalan

4-      KONTEKS ITEM KERTAS 2 (seperti di atas)

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


B- Contoh pidato bahasa arab

A. Definisi / Pengertian Pidato
Pidato adalah suatu ucapan dengan susunan yang baik untuk disampaikan kepada orang banyak. Contoh pidato yaitu seperti pidato kenegaraan, pidato menyambut hari besar, pidato pembangkit semangat, pidato sambutan acara atau event, dan lain sebagainya.
Pidato yang baik dapat memberikan suatu kesan positif bagi orang-orang yang mendengar pidato tersebut. Kemampuan berpidato atau berbicara yang baik di depan publik / umum dapat membantu untuk mencapai jenjang karir yang baik.
B. Tujuan Pidato
Pidato umumnya melakukan satu atau beberapa hal berikut ini :
1. Mempengaruhi orang lain agar mau mengikuti kemauan kita dengan suka rela.
2. Memberi suatu pemahaman atau informasi pada orang lain.
3. Membuat orang lain senang dengan pidato yang menghibur sehingga orang lain senang dan puas dengan ucapan yang kita sampaikan.
C. Jenis-Jenis / Macam-Macam / Sifat-Sifat Pidato
Berdasarkan pada sifat dari isi pidato, pidato dapat dibedakan menjadi :
1. Pidato Pembukaan, adalah pidato singkat yang dibawakan oleh pembaca acara atau mc.
2. Pidato pengarahan adalah pdato untuk mengarahkan pada suatu pertemuan.
3. Pidato Sambutan, yaitu merupakan pidato yang disampaikan pada suatu acara kegiatan atau peristiwa tertentu yang dapat dilakukan oleh beberapa orang dengan waktu yang terbatas secara bergantian.
4. Pidato Peresmian, adalah pidato yang dilakukan oleh orang yang berpengaruh untuk meresmikan sesuatu.
5. Pidato Laporan, yakni pidato yang isinya adalah melaporkan suatu tugas atau kegiatan.
6. Pidato Pertanggungjawaban, adalah pidato yang berisi suatu laporan pertanggungjawaban.
D. Metode Pidato
Teknik atau metode dalam membawakan suatu pidatu di depan umum :
1. Metode menghapal, yaitu membuat suatu rencana pidato lalu menghapalkannya kata per kata.
2. Metode serta merta, yakni membawakan pidato tanpa persiapan dan hanya mengandalkan pengalaman dan wawasan. Biasanya dalam keadaan darurat tak terduga banyak menggunakan tehnik serta merta.
3. Metode naskah, yaitu berpidato dengan menggunakan naskah yang telah dibuat sebelumnya dan umumnya dipakai pada pidato-pidato resmi.
E. Persiapan Pidato
Sebelum memberikan pidato di depan umum, ada baiknya untuk melakukan persiapan berikut ini :
1. Wawasan pendengar pidato secara umum
2. Mengetahui lama waktu atau durasi pidato yang akan dibawakan
3. Menyusun kata-kata yang mudah dipahami dan dimengerti.
4. Mengetahui jenis pidato dan tema acara.
5. Menyiapkan bahan-bahan dan perlengkapan pidato, dsb.
F. Kerangka Susunan Pidato
Skema susunan suatu pidato yang baik :
1. Pembukaan dengan salam pembuka
2. Pendahuluan yang sedikit menggambarkan isi
3. Isi atau materi pidato secara sistematis : maksud, tujuan, sasaran, rencana, langkah, dll.
4. Penutup (kesimpulan, harapan, pesan, salam penutup, dll)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله رب العالمين وبه نستعين على أمور الدنيا والدين  وصلى الله وسلم على سيدنا محمد خاتم الأنبياء والمرسلين     وآله وصحبه أجمعين ولاحول ولاقوة إلا بالله العلي العظيم    أمابعد :

أيها الحاضرون والحاضرات الكرام  أقوم أمامكم الآن لأن أتكلمَ قليلا عن :" قيمة الشباب ".

لقد اتجه الإسلام إلى بناء مجتمع سليم من كل آفة، اساسه الترابط وعماده القوة  وتحقيق الأمـجاد الرفيعة وهو بذلك يهدف إلى تحقيق المصلحة العامة للإنسانية كلها. والمجتمع ما هو إلا مجموعة من الأُسَرِ، والأسرة  هي الخلية الاولى للمجتمع ولهذا احتفى الإسلام بها وعمل على تماسكِهَا وإعزازها

إن الشباب فى الأسرة روحها المتوتب ودمها المتدفق  ومظهر حيويتها وشاطها وهو فى المجتمع قلبه النابض وعزمه القوي وفي كل ثورة  عامل نـجاح وفي كل معركة نماذج فداء على اكتافهم اثقال المسئولية وبأفكارهم تنشر الحضارات ويقواهم توطد المثل الإنسانية والقيم الأخلاقية وبطموحهم تتأكد الحرية.
وكانت حياة نبينا مـحمد صلى الله عليه وسلم في شبابه مثلا أعلى في مكارم الأخلاق حتى لقب بالأمين قبل أن يبعث بالرسالة ولم يشأأن يعيش وهو شاب عالة على اسرته بل عمل في رعي الغنم    وعمل فى التجارة مع عمه إبي طالب وتاجر في مال السيدة خديجة ورأت فيه المثل الرائع للشباب المخلص الأمين وارتضه زوجا لها ولقد وصفه صلى الله عليه وسلم ربه : وإنك لعلى خلق عظيمٍ
ومن أجل هذا ربَّى الرسول  صلى الله عليه وسلم الشباب على موائد الإيمان وعنَّى بهم أَيَّمَا عنايةٍ ويدعوهم إلى أن يخفظوا الله ليحفظهم. ولهذا عدَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم من السبعة الذين يظلمهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله : الشباب الذي نشأ في عبادةِ ربهِ .

إن الأمة في ماضيها الغابر وحاضرها الثائر، وضعت ثقتها الغالية فى الشباب واسندت اليهم من الأعمال اخطرها. ومن القيادة اعلاها:
- فالرسول صلى الله عليه وسلم اعطى راية القيادة لعلي بن ابي طالب يوم بدر وكان في سن الشباب.  
- كما اعطى الرسول صلى الله عليه وسلم راية القيادة لزيد بن ثابت في تبوك وهو في عشرين من عمره
- واعطاها لجعفر بن ابي طالب في مؤنة وهو في سن الثالثة والثلاثين    
- واعطاها لأسامة بن زيد وهو فى السابعة عشرة من عمره. 
وترجوا أن تكون لهم من السلف الصالح   "اسوة حسنة "  ويتخذوا من الصحابة الشباب أعظم القدوة لأن مستقبل هذه الأمة يتوقف على شبابها.

هذا هو أخر الكلام فى هذه الفرصة الضيق والله الموفق إلى أقوم الطريق والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.